چرا امام هشتم شیعیان را «رضا» لقب دادند؟/ توصیه آیتالله جوادی آملی برای رسیدن به مقام تسلیم و رضا
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۱۱۸۳۳
به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، امشب، شب شهادت امام رئوف و مهربان شیعیان امام رضا (ع) است. امامی که به حکم مأمون خلیفه عباسی از مدینه به طوس آورده شد؛ مأمون در تلاش بود که امام را برای پذیرش ولایت عهدی خود مجاب کند؛ اما امام رضا (ع) با آگاهی کامل از نقشه شوم مأمون به گونهای عمل کردند که کاملاً قضیه برخلاف تصورات آن خلیفه غاصب پیش رفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام رضا (ع) با حضور خود در طوس هر روز بر میزان و تعداد ارادتمندان خاصشان اضافه می شد. مأمون از راه و طرق مختلف سعی داشت تا از میزان علاقه و توجه مردم به امام رضا (ع) بکاهد؛ اما به اذن و اراده خداوند هر بار به در بسته می خورد.
امام رضا (ع) در میان همه مسلمانان و ایرانیان به امام رئوف و مهربان شهره هستند؛ امامی که حتی ضامن آهوان نیز شد. در آستانه شهادت امام رضا (ع) درباره ویژگی های ارزنده حضرت با دو کارشناس مذهبی گفتگو کردیم که در ادامه میخوانید:
چرا امام هشتم لقب رضا گرفت؟حجت الاسلام مهدی شهرباف درباره نام مبارک هشتمین امام شیعیان و لقب زیبای ایشان "رضا" گفت: نام مبارک امام رضا (ع) «علی» است و رضا به معنی خشنود، لقب این بزرگوار است. به این علت به حضرت رضا گفته می شود که خداوند متعال و حضرات معصومین علیه السلام از ایشان خشنود هستند.
وی افزود: شخصی از امام جواد (ع) سوال کرد: دیگر حضرات اهل بیت (ع) نیز این خصلت و ویژگی را دارند؛ اما چرا تنها به پدر بزرگوار شما رضا گفته می شود؟ امام جواد (ع) در پاسخ فرمودند: زیرا دوستان و دشمنان هر دو از پدر من خشنود هستند. لذا امام رضا (ع) در واقع امام خشنودی است؛ امامی است که همگان چه دوست و چه دشمن از او خشنود هستند.
این کارشناس مذهبی با اشاره به نقش نگین انگشتری امام رضا (ع)، درباره جایگاه توحید در زندگی حضرت بیان کرد: نقش انگشتر امام رضا (ع) «ماشاءالله لاقوه الا بالله» و طبق برخی نقل ها «حسبی الله» بوده است. حضرت نام مبارک «الله» را از نقش نگین انگشتر خودشان جدا نکردند و این یعنی توحید گرایی، موحد بودن و همه چیز را به درگاه باری تعالی انتساب دادن.
حجت الاسلام شهرباف ورود امام رضا (ع) به ایران را دلیل ورود سایر امامزادگان به کشورمان دانست و گفت: از جمله ویژگی امام رضا (ع) این است که با ورود ایشان به ایران امامزادگان فراوانی به ایران آمدند. سرآمد آن امامزادگان وجود مقدس حضرت معصومه (س) هستند که با ورودشان به ایران و قم یک عنایتی به شهر قم شد.
امام رضا (ع)؛ امام مهربانی هااین کارشناس مذهبی درباره مهربانی امام رضا (ع) هم گفت: امام رضا (ع) در برخوردشان با کسانی که آن حضرت را نمی شناختند و مقامشان را نمی دانستند برخوردی داشتند که مورد توجه آن افراد واقع می شدند. امام رضا (ع) امام مهربانی ها هستند. آن حضرت معروف به امام رئوف است؛ چرا که با همه مهربانی میکرد و همین مهربانی حضرت بود که باعث می شد بسیاری به تشیع و ولایت گرایش پیدا کنند. جالب است که بعصی از یاران امام رضا (ع) در ابتدا اهل سنت بودند؛ اما زمانی که اخلاق و روش مهربانانه حضرت را مشاهده کردند ولایت مدار و شیعه اهل بیت (ع) شدند. این یک درس مهم برای ما و برای کسانی است که می خواهند به تبلیغ دین و تشیع بپردازند. یکی از بهترین و مفید ترین راه های تبلیغ اسلام و تشیع مهربانی و خوش رفتاری با دیگران است. چه در خانه، چه بیرون از خانه و چه در بین دوستان و چه در بین دشمنان انسان باید با مهربانی رفتار کند تا دیگران را به تشیع و ولایت مداری دعوت کند.
مهربانی امام رضا (ع) جلوه دیگری داردحجتالاسلام واعظ موسوی هم در گفتوگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سیره زندگی امام رضا (ع) و ویژگیهای بارز اخلاقی ایشان بیان کرد: یکی از نکات مثبتی که در وجود همه امامان، من جمله امام رضا وجود دارد، رحمت و رأفت است. امام رضا معروف به صفت رئوف هستند.
وی بیان کرد: امام رضا از پدری معصوم و مادری با شخصیت برخوردار بودند؛ لذا با رأفت رشد کرده اند و عادتشان احسان و سجیه ایشان کرم است. روانشناسان میگویند در مواجهه با مردم لبخند بزنید. این لبخند زدن کجا و اینکه مهربانی و خوشرویی جزو سجیه، فطرت و خمیر مایه شخص باشد کجا؟!
این کارشناس مذهبی ادامه داد: امام رضا علیه السلام در صفت رأفت بسیار دیدنی شدند و جلوه رأفت او را همه احساس کردند. حتی بعد از شهادت ایشان هم رحمت و برکاتی که از آستان مقدس ایشان میرسد، نشان از رافت وی دارد. رافت و رحمت علی بن موسی الرضا را انسان حس میکند. همه امامان مهربانند، اما مهربانی امام رضا جلوه دیگری دارد.
وی درباره دیگر ویژگی امام هشتم شیعیان بیان کرد: دومین صفت پررنگ امام رضا، صفت رضامندی است. در سیر و سلوک عرفانی، مقام رضا و تسلیم را داریم. یعنی شخص به مقامی میرسد که ناراضی نیست و طبق آیه قرآن، راضیه مرضیه است. در روانشناسی تربیتی نیز میکوشند که سطح احساس رضایت از زندگی مراجعان را بالا ببرند. آیتالله جوادی آملی هم در این باره میفرمایند: هر کسی بخواهد به مقام تسلیم و رضا برسد، باید از باب الرضا و باب ولایت رضوی عبور کند.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: شهادت امام رضا امام رضا کارشناس مذهبی امام رضا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۱۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درخواست یک مقام طالبان برای به بهرهبرداری رسیدن مسیر چابهار-افغانستان
سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت: ما میخواهیم راه چابهار بهبهره برداری برسد، در این خصوص با استاندار سیستان و بلوچستان و دیگر مسئولین صحبتهایی داشتیم.
به گزارش ایسنا، نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان که روز گذشته در راس یک هیئت تجاری و اقتصادی به سیستان و بلوچستان سفر کرده، با اشاره به اهداف این سفر اظهار داشت: در سفرهای قبلی که داشتیم به طور تفصیلی در مورد چابهار صحبت کردیم و یکسری توافقات هم داشتیم. ما میخواهیم موضوع چابهار صد در صد راه بیفتد. کارهای عملی آن شروع شده است. ما یک هدف تعیین کردیم که ۱۰ میلیارد دلار باید تجارت میان افغانستان و جمهوری اسلامی ایران باشد. یک سلسله نیازمندی و شرایط برای دو کشور دارد. اگر روال سابق باشد، دو میلیارد دلاری که تجارت بوده، بالاتر نمیرود. ولی اگر یک سلسله تشویقها و شرایط بهتر در مرزها ایجاد شود، صادرات ما اضافه خواهد شد و تجارت بیشتری خواهیم داشت.
سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان همچنین گفت: در خصوص ترانزیت و صادرات از افغانستان و کشورهای مختلف، ما میتوانیم بهترین راهی که از مدتها قبل در مورد آن بحث میشود و کارهای عملیاش تا امروز انجام نشده را اجرایی کنیم. ما میخواهیم راه چابهار بهبهره برداری برسد، در این خصوص با استاندار سیستان و بلوچستان و دیگر مسئولین صحبتهایی داشتیم. ما امید داریم در آینده نزدیک به کمک دوستان این راه درست شود و در این برنامهها هم آقای کاظمی قمی همراه، همنظر و همگام هستند و همیشه ما را در اینگونه موضوعات تشویق میکنند و اقدامات را اجرا میکنند. من یقین دارم در آیندههای نزدیک موضوعات به مرحله عمل برسد.
وی در گفت و گو با ایراف در پاسخ به این سوال که در سفر سال گذشته که به چین داشتید در خصوص کمربند-جاده، آیا از کریدور و راههای ایران در این نشست صحبت شد؟، گفت: آن مسیر کمی با راه چابهار تفاوت دارد که به نام کریدور واخان است که از افغانستان رد میشود. در این موضوع رییس کمیسیون اقتصادی ما با مقامات ایران صحبت داشتند. ایران و افغانستان توافق کردند که ما روی راه واخان کار میکنیم. در آینده نزدیک کنفرانسی خواهیم داشت و از طرف چین هم دعوت میکنیم. کارهای عملی برگزاری نشست شروع شده است. چون به نفع ایران و افغانستان است و همچنین نزدیکترین راه برای چین است که به خلیج فارس برسد و آنها هم استفاده کنند.
هدف از سفر سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست افغانستان به استان سیستان و بلوچستان در ایران، تسهیل تجارت و ترانزیت میان ایران و افغانستان گفته شده است. هیئت طالبان برای شرکت در نشست امکانسنجی و تسهیل روند همکاریهای اقتصادی و گفتوگو درباره توسعه روابط تجاری و ترانزیتی میان دو کشور با محوریت سیستان به ایران سفر کرده است.
انتهای پیام