اثبات حقانیت اسلام در مناظرههای امام رضا(ع)/دلیل پذیرش ولایتعهدی
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۱۰۳۸۳
خبرگزاری مهر، گروه استانها: حضرت علی بن موسیالرضا(ع) هشتمین امام شیعیان از سلاله پاک رسول خدا و هشتمین جانشین پیامبر مکرم اسلام(ص) میباشند و ایشان در سن ۳۵ سالگی عهدهدار مسئولیت امامت و رهبری شیعیان شدند؛ حیات هشتمین امام شیعیان مقندارن بود با خلافت خلفای عباسی که سختیها و رنج بسیاری را بر امام رضا(ع) روا داشتند و سرانجام مأمون عباسی ایشان را در سن ۵۵ سالگی به شهادت رساند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یکی از القاب مشهور امام هشتم، «عالم آل محمد» است. این لقب نشانگر ظهور علم و دانش حضرت علی بن موسیالرضا(ع) میباشد و همین یک لقب کافی است تا ما را نسبت به جایگاه علمی این امام همام در بین ائمه و بزرگان دینی آگاه کند؛ جلسات مناظره متعددی که امام رضا(ع) با دانشمندان بزرگ عصر خویش بهویژه علمای ادیان مختلف انجام دادند و در همه آنها با سربلندی تمام بیرون آمد گواهی بر این لقب است.
از حضرت امام کاظم(ع) روایت کردهاند که به فرزندان خویش میفرمود: «این برادرتان علی بن موسی، عالم آل محمد(ص) است. مسائل دینی را از او بپرسید و آنچه به شما میگوید نگه دارید، زیرا بارها از پدرم جعفر بن محمد(ع) شنیدم که میفرمود: دانشمند آل محمد در صلب توست، ای کاش من او را میدیدم. او با حضرت علی(ع) هم نام است».
از اموری که مورخان دربارهاش اتفاق نظر دارند و با مراجعه به منابع معتبر و مستند روشن میشود مقام علمی و پرتوهای پرفروغ دانش و اندیشه هشتمین امام میباشد که حتی مأمون خلیفه عباسی بارها و در فرصتهای گوناگون به این واقعیت اعتراف کرده و گفته است: «حضرت امام رضا(ع) دانشمندترین و عابدترین مردم روی زمین است». وی همچنین به رجاء بن ضحاک گفته بود: «او (علی بن موسی الرضا) بهترین و عالمترین انسانهاست».
مبارزه دائمی خستگیناپذیر
مقام معظم رهبری در مورد امام رضا(ع) در بیاناتی میفرمایند: «او امام ماست، زندگی او برای ما درس است، از زندگی او باید درس بگیریم؛ زندگی او برای ما یک پیامی دارد، آن پیام چیست؟ من آن پیام را در یک کلمه خلاصه میکنم. بدانید پیام زندگی پرماجرای علیبنموسیالرضا (ع) به ما عبارت است از مبارزه دائمی خستگیناپذیر».
ایشان ادامه میدهند که «امام رضا(ع) با شیوه تقیه آمیز و شگفت آوری جان خود را که محور و روح جمعیت شیعیان بود حفظ کردند و در دوران قدرت مقتدرترین خلفای بنی عباس و در دوران استقرار و ثبات کامل آن رژیم مبارزات عمیق امامت را ادامه دادند. تاریخ نتوانسته است ترسیم روشنی از دوران ده ساله زندگی امام هشتم در زمان هارون و بعد از او در دوران پنج ساله جنگهای داخلی میان خراسان و بغداد به ما ارائه کند؛ اما به تدبر میتوان فهمید که امام هشتم در این دوران همان مبارزه دراز مدت اهلبیت(ع) را که در همه اعصار بعد از عاشورا استمرار داشته با همان جهتگیری و همان اهداف ادامه میداده است».
امام رضا(ع) از نظر علمی اثرگذار بودند
یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: امام رضا(ع) در ابعاد مختلف برای جامعه امروز الگو و سرمشق هستند و از نظر علمی بهقدری بروز و ظهور داشتند که عالم آل محمد(ص) لقب گرفتند.
حجتالاسلام محمود رجبی ادامه داد: امام رضا(ع) از نظر علمی اثرگذار بودند و در حل مشکلات و دفع شبهاتی که متوجه آیین اسلام میشد تلاش زیادی داشته و توجه همگان را جلب کرده بودند، چون با سلاح علم به جنگ تفکرات انحرافی رفتند.
این استاد حوزه علمیه قم افزود: امام رضا(ع) با پیروان مکتبهای الحادی و سران مکتبهای الهی غیر اسلامی و فرقههای اسلامی غیر از مکتب اهل بیت(ع) مناظرات متعددی داشتند تا آنها را به بطلان دیدگاههایشان آگاه کرده و به سوی مکتب وحیانی و اسلام ناب محمدی هدایت کنند.
وی با اشاره به اینکه امام رضا(ع) شاگردان زیادی تربیتکرده و شبکه گسترده نشر معارف غنی اسلام را ایجاد کرده بودند، تصریح کرد: جایگاه ایشان بهقدری تثبیتشده بود که حاکمان وقت تلاش میکردند که اظهار ارادت به امام را داشته باشند تا مورد نفرت مردم قرار نگیرند.
امام رضا(ع) ولایتعهدی را پذیرفتند تا در روشنگری مردم اختیارات بیشتری داشته باشند
حجتالاسلام رجبی گفت: بنی عباس سعی میکردند چهره علمی امام رضا(ع) را خراب کنند و تلاش میکردند با تشکیل جلسات علمی و دعوت از پیروان ادیان و مکاتب و حتی دهریون که اعتقادی به چیزی ندارند، مقام علمی امام رضا(ع) را زیر سؤال ببرد.
وی با بیان اینکه مأمون بارها در کاخ خود مجلس مناظره برپا ساخت و دانشمندان برجسته مذاهب مختلف را گردآورد و به بحث واداشت، افزود: امام رضا(ع) در تمامی این جلسات به روشنی و با قاطعیت بر همه حاضران غلبه مییافتند و با هر کدام با برهانهای خودشان بحث میکردند و با استدلال، حقانیت و واقعیت عقاید و معارف اسلامی را بازگو میفرمودند.
قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به پیشنهاد ولایتعهدی به امام رضا(ع)، بیان کرد: امام رضا(ع) برای مصلحت دین و جامعه، ولایتعهدی را پذیرفتند تا بتوانند در روشنگری مردم نسبت به دستگاه جور با اختیارات بیشتری وارد عمل شوند.
کد خبر 4758146منبع: مهر
کلیدواژه: محمود رجبی شهادت امام رضا ع استاد حوزه علمیه قم اربعین 98 اربعین حسینی بوشهر ایلام بارش باران مرز مهران سانحه تصادف گرگان قزوین خطبه های نماز جمعه استانداری سمنان شهرکرد مشهد یاسوج
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۰۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
در هیچ مکتبی به اندازه اسلام به حقوق زنان توجه نشده است
آیت الله العظمی نوری همدانی مرجع عالیقدر به همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» پیامی ارسال کردند.
متن پیام حضرت آیتالله نوری همدانی به اختتامیه همایش ملی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم
موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاههای گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودندکه در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.
مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب.
محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن.
اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترا.
مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق.
بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینیها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگیها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود.
«زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون» «ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما» این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته نیز به عنوان الگو معرفی میشود: «ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین» و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل میخواهد پرده بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر هستم؛ و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
همایش ملی هویت اصلی زنان در آئینه قرآن و حدیث با معرفی مقالات برتر دیروز در گرگان پایان یافت.
همایش مولفان حوزه و دانشگاه در ۵ محور بیش از ۱۶۰ مقاله علمی ارائه کردند که سه مقاله برتر شدند و ده مقاله نیز عنوان شایسته تقدیر را کسب کردند.