Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-03@11:02:27 GMT

امام هشتم(ع)؛ حافظ اقتصاد ادیان ابراهیمی

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۹۹۱۸۳

امام هشتم(ع)؛ حافظ اقتصاد ادیان ابراهیمی

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ معصومین(ع) با شیوه‌‌نامه آیات وحی، برای اجتماع بشری آرامش آفرین بوده و هستند، به همین سبب مأمون عباسی از نفوذ حضرت امام رضا(ع) استفاده کرد تا آشفتگی اوضاع کشوری اسلامی که به‌دلیل قتل برادرش امین و تصاحب قدرت بعد از مرگ هارون‌الرشید برای او ایجاد شده بود، سامان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
گرچه  این آرامش‌بخشی و ساماندهی موقتی مانع از آن شد که وجود امام معصوم(ع) را نقطه پرگار هستی بیابد، چراکه خضوع و خشوع موجودات عالم در برابر ایشان که به‌دستور خداوند متعال تدوین شده آرامش‌بخشی ابدی را برای عالم هستی در بردارد؛ لکن مأمون عباسی با سبک زندگی غیر اسلامی و انسانی اقدام به  تهدید امام معصوم کرد تا حکومت خود را با حیله‌گری سامان  بخشد و اگر می‌فهمید وجود ذی جود امام معصوم برای سامان‌بخشی مجموعه جهان هستی است، می‌توانست جان خودش را بهشتی و پایدار کند زیرا ائمه معصومین(ع) مانع طمع‌ورزی شیطان و عذاب سخت الهی برای بشریت شده و می‌شوند. چند نمونه از ممانعت امام رضا(ع) از طمع‌ورزی  شیطان 
روزی امام رضا(ع) ناراحت بود و تنها قدم می‌زد و آهسته آه می‌کشید و در فکر فرو رفته بود، جمعی دوستان امام با نگرانی در کنار دیوار ایستاده بودند و زیرچشمی نگاهش می‌کردند، یکی از آنها که جوان‌تر بود، گفت: می‌روم و علت را می‌پرسم شاید اتفاق بدی برای‌شان پیش آمده! جوان جلو رفت بعد از کمی صبر پرسید؛ ای پسر رسول خدا چه شده، چرا غمگین و ناراحت هستید؟ امام با مهربانی به او نگریست، سپس سرش را چرخاند و به میوه نیمه خورده‌ای نگاه کرد که روی زمین افتاده بود و گفت: این میوه را چه کسی خورده؟ جوان به دوستانش نگاه کرد، آنها فوری جلو آمدند و به آنها گفت، این میوه نیمه‌ خورده برای چه کسی بوده؟ یکی از آنها دست به سینه خود گذاشت و گفت من خورده‌ام من...!
امام که ناراحت شده بود خطاب به اوگفت: چرا اسراف می‌کنی؟ چرا به نعمت‌های خداوند بی‌اعتنا هستی؟ مگر نمی‌دانی خداوند اسراف‌کاران را به سختی عذاب می‌دهد؟ مرد به خاطر کار بیهوده از امام رضا(ع) عذرخواهی کرد، امام رو به آنان کرد و گفت: وقتی به چیزی احتیاج ندارید، بیهوده آن را مصرف نکنید. هیچ چیز را بی‌خودی تلف نکنید و اگر خودتان به آن نیاز ندارید، آن را در اختیار نیازمندان قرار دهید.
محبت اجتماعی و دگردوستی
صاحبان قدرت و ثروت از نعمت محبت اجتماعی عاجز بوده و نوعا با تکبر فرعونی با مردم محاوره و مراوده دارند، زیرا آنان حضور در میان مردم را خارج از شأن خود دانسته و دگردوستی را نوعی بی‌کلاسی و بی‌خردی معرفی می‌کنند، خدا می‌داند که بابت این تفکر و منش اجتماعی چه ظلم‌ها بر خویشتن و دیگران روا داشته و می‌دارند.
اگر دانش‌آموزان با منش اجتماعی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) آشنا باشند، بسیاری از خشونت‌های کلامی و اجتماعی رخت بر می‌بندد که نمونه‌ای از این دگر‌دوستی را در زندگی امام رضا(ع) می تواینم مطالعه کنیم. روزی امام رضا(ع) به حمام عمومی رفت، حمام شلوغ بود، خیلی‌ها امام را نشناختند و بعضی از آشنایان هم سرگرم کار خودشان بودند و کسی متوجه حضور امام رضا(ع) نشد، امام گوشه‌ای از حمام نشست، بخار زیادی مثل مه در فضای حمام رها بود، چیزی نگذشت که مرد کنار دستی ایشان رو به امام گفت: ای مرد، این کیسه را بگیر، امام رضا(ع) کیسه را از دست او گرفت، مرد گفت: حالا لطف کن و بر کمرم کیسه بکش، خیلی خوب و محکم، امام با خوش‌رویی پذیرفت، برخاست و مشغول کیسه کشیدن شد، دقایقی بعد سه مرد که کمی آن طرف‌تر نشسته بودند، متوجه امام شدند؛ آنها فوری در گوشی به هم چیزهایی گفتند، امام همچنان کیسه می‌کشید و آن مرد هم خوشحال بود، آن سه مرد از جا برخاستند یکی از آنها روبه بقیه گفت: پناه برخدا، آن مرد خجالت نمی‌کشد. دیگری گفت انگار نمی‌داند فرزند رسول خدا است؛ سومی هم گفت چه کار زشتی، چقدر هم پرروست و همین‌طور سرجایش نشسته؛ آنها جلو آمدند و به امام سلام کردند، بعد هر سه جلوی مرد رفتند و آهسته به او گفتند: می‌دانی چه کسی بر پشت تو کیسه می‌کشد؟ مرد که بی‌خیال بود، به خنده‌ای کوتاه بسنده کرد و گفت: نه، یکی ازمردها دهانش را جلوی گوش او برد وگفت: اوعلی بن موسی الرضا(ع)است، تو خجالت نمی‌کشی، رنگ از صورت مرد پرید، فوری سربلند کرد و به حضرت خیره شد و دستش را به طرف او گرفت، کافی است مولای من، مرا عفو کنید، من شما را نشناختم. کیسه را بدهید به من، امام رضا(ع) نپذیرفت و دست از کار نکشید و همچنان بر کمر او کیسه کشید تا کاملأ تمیز شد. 
دلیل لقب رضا به امام هشتم
در القاب معصومین(ع) راز مأموریت آنان از سوی خداوند حکیم نهفته است، زیرا بشر قادر نیست لقب در شأن نماینده حق تعالی را معین و منتشر کند، به همین سبب در لقب رضا از امام جواد(ع) آمده است که این لقب را خداوند حکیم به پدرم اعطا کرده است، از فرمایش امام هفتم استنباط می‌شود، حضرت رضا(ع) از ولیعهدی مأمون عباسی رضایت نداشته و لکن به قضای الهی رضایت داده تا کیان دین اسلام محفوظ بماند و سلسله زرین امامت و ولایت و مدل 12 امامی بر سینه شیعیان راستین الها‌م‌بخش مسلمانان و محبان اهل بیت(ع) در عالم باشد.
امام هشتم حافظ اقتصاد ادیان ابراهیمی
امام رضا(ع) در نشست بین‌المللی ادیان با حضور خلیفه وقت و با پاسخ‌گویی عالمانه به سؤالات آنان، منابع خودشان، حریم و حرمت پیامبران اولوالعزم را تطهیر کرد و گنج‌های معرفتی آنان را از دستبرد تحریف امان بخشید و به همین سبب لقب عالم آل محمد برای حضرتش زینت‌بخش شد؛ اقتصاد توحیدی آخرت‌مدار در زندگی چهارده معصوم موج می‌زند که نمونه آن را در زندگی امام هشتم می‌یابیم.
امروزه مدعیان حقوق بشر در نظام سرمایه‌داری خود همواره دست کارفرما را باز گذاشته و مجری فقط باید شرایط آن را بپذیرد و حتی در دست مزدها و حق‌الزحمه کارگران کم‌بضاعت هم اوضاع به همین شکل است که همیشه حق با کار فرماست، اما ببنید نمونه‌ای از نگاه نافذ امام مهربانی‌ها به حقوق کارگر و نحوه تشویق او.
دستمزد کارگر باغچه منزل امام رضا(ع)
امام رضا(ع) گفت: امشب میهمان ما باش، سلیمان خجالت کشید و گفت: اگر زحمت... امام تبسمی کرد و گفت: بیا امشب برویم به خانه ما، سلیمان با خوشحالی راه افتاد زیرا میهمان پسر رسول خدا(ص) بودن بزرگ‌ترین آرزوی سلیمان در زندگی‌اش بود، قند توی دلش آب شد، به در خانه امام رضا رسید، امام در را باز کرد و یا الله گفت و به درون خانه برد، حضرت وسط حیاط ایستاد و به خدمتکارهای خود خیره شد، سلیمان هم به آنها نگریست، آنها در باغچه منزل مشغول کاشتن گل بودند، چشم امام به کارگری غریبه افتاد، یکی از خدمتکارها را صدا زد و نزد امام آمد، امام مرد غریبه را نشان داد و پرسید: او کیست؟ خدمتکار گفت: کارگری است که او را برای کاشتن گل آورده‌ایم، باغچه را بیل می‌زد، عرق از سر و رویش جاری بود، امام رضا(ع) پرسید: مزدش را تعیین کرده‌اید؟ خدمتکار گفت نه، خدمتکار که کمی جا خورده بود، ادامه داد: هرچه به او بدهیم راضی است و چیزی نمی‌گوید، صورت امام سرخ شد، از نگاهش پیدا بود خشمگین شده است، سلیمان شانه او را گرفت آقاجان، قربانت گردم، خودتان را ناراحت نکنید، چیزی که شده، امام(ع) گفت: بارها گفته‌ام برای کار کسی را نیاورید، مگر آنکه قبلأ مزدش را تعیین کرده باشید، کسی که بدون قرارداد کار می‌کند، اگر چند برابر مزدش را هم بگیرد، باز فکر می‌کند مزدش را کم داده‌اند. اما اگر قرارداد داشته باشد، هرگاه به اندازه مزدی که تعیین شده پول بگیرد، خشنود می‌شود، اگر مبلغ بسیار ناچیزی هم بر مزدش اضافه کنند، خیلی سپاسگزار خواهد شد.
یادداشت از حجت‌الاسلام حسین درودی

منبع: ایکنا

کلیدواژه: امام هشتم حافظ اقتصاد ادیان ابراهیمی ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۹۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفال به حافظ جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ به دام زلف تو دل مبتلای خویشتن است..

فرارو- فال گرفتن از آثار ادبی، از باور‌های کهن این مرز و بوم است. در گذر زمان ساکنان این خاک به ادیبانی که گمان می‌بردند بهره‌ای از کلام حق دارند رجوع می‌شد. با این حال، اما در گذر زمان تنها تفال به حافظ در فرهنگ عامیانه ما باقی مانده است.

به دام زلف تو دل مبتلای خویشتن است
بکش به غمزه که اینش سزای خویشتن است

گرت ز دست برآید مراد خاطر ما
به دست باش که خیری به جای خویشتن است

به جانت‌ای بت شیرین دهن که همچون شمع
شبان تیره مرادم فنای خویشتن است

چو رای عشق زدی با تو گفتم‌ای بلبل
مکن که آن گل خندان برای خویشتن است

به مشک چین و چگل نیست بوی گل محتاج
که نافه‌هاش ز بند قبای خویشتن است

مرو به خانه ارباب بی‌مروت دهر
که گنج عافیتت در سرای خویشتن است

بسوخت حافظ و در شرط عشقبازی او
هنوز بر سر عهد و وفای خویشتن است

شرح لغت: گنج عافیت:گنج نگاهداشت و ایمنی از رنج و بلا،تشبیه صریح.

تفسیر عرفانی:‌

۱- اصلاً و ابداً راز این فال را با کسی در میان نگذار و با افرادی که ادعای ثروتمندی و قدرت میکنند، نشست و برخاست نکن.

۲- چرا اینقدر مایلی با کسانیکه ثروت و مقام دارند، رفت و آمد کنی؟ بدان که آن‌ها برای شما سودی غیر از فخر فروشی ندارند.

۳- به کسی علاقه داری و به او وعده‌ای داده‌ای و شما بر قول و قرار خویش پایبند هستی، اما واهمه داری که او وفای به عهد نداشته باشد. می‌توان به راحتی او را امتحان کنی و هدیه‌ای برای او بخری و عکس العمل او را مشاهده کنی. پس از آن نتیجه گیری کن. اگر او مقابله به مثل کرد، وفادار است وگرنه، بیهوده وقت خود را تلف می‌کنی و خود را کشته و مرده او ساخته ای. زیرا عشق باید عملاً از هر دو طرف ابراز گردد.

تعبیر غزل:

به خود کرده گرفتار شده‌ای و اکنون در پی حل این مشکل به هر دری می‌زنی و از هر کسی کمک می‌خواهی، ولی این سعی تو بی فایده است. هیچ کس به جز خودت نمی‌تواند گره این مشکل را باز کند و بخاطر داشته باش که مشکلات کاری و اقتصادی تو نباید در سایر موارد زندگیت تولید اشکال نماید. در مورد عشقی که در سر داری می‌توانی به وفاداری طرف مقابل خود اطمینان داشته باشی.

دیگر خبرها

  • اکنون مهم‌ترین زمان برای اجرای وعده صادق در حوزه اقتصاد کشور است
  • تنفر جهانی از اسرائیل و صهیونیزم یا یهودی ستیزی؟
  • جشنواره روستایی عشایری آسمان هشتم در بوشهر دارای عمق و پیشرفت بود
  • تفال به حافظ جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ به دام زلف تو دل مبتلای خویشتن است..
  • خراسان رضوی میزبان آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن است
  • سیستان و بلوچستانی ها در رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت مشارکت کنند
  • دکتر ابراهیمی «روز معلم» را به اساتید، مدرسان و فعالان علمی و آموزشی خانواده بزرگ بانک سپه تبریک گفت
  • هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مسئله غزه برگزار می شود
  • دکتر ابراهیمی فرارسیدن سالروز تأسیس بانک سپه را تبریک گفت
  • ابراهیمی فرارسیدن سالروز تأسیس بانک سپه را تبریک گفت